Tuesday, 26 November 2013

TUGASAN MICROSOFT ACCESS


DEFINISI MICROSOFT ACCESS

 Microsoft Access adalah suatu program aplikasi pangkalan data komputer hubungan yang digunakan untuk merancang , membuat dan memproses pelbagai jenis data dengan kapasiti yang besar.Aplikasi ini menggunakan enjin pangkalan dataMicrosoft Jet Database Engine , dan juga menggunakan paparan grafik yang intuitif sehingga memudahkan pengguna . Versi terakhir adalah Microsoft Office Access 2007 yang termasuk ke dalam Microsoft Office System 2007 .



Rujukan:



FUNGSI DAN KEGUNAAN

Microsoft Access boleh menggunakan data yang disimpan di dalam format Microsoft Access , Microsoft Jet Database Engine , Microsoft SQL Server , Oracle Database , atau semua bekas pangkalan data yang menyokong standard ODBC . Para pengguna / programmer yang mahir boleh menggunakannya untuk membangunkan perisian aplikasi yang kompleks , sementara para programmer yang kurang mahir boleh menggunakannya untuk membangunkan perisian aplikasi yang sederhana . Access juga menyokong teknik - teknik pengaturcaraan berorientasi objek , tetapi tidak dapat digolongkan ke dalam peranti bantu pengaturcaraan berorientasikan objek 

Rujukan:

http://trisaputro1996.blogspot.com/2012/11/pengertian-microsoft-access.htm



FUNGSI

TABLE
Tabel adalah tempat untuk menyimpan data. Data yang ada di dalam table dapat kita manipulasi, kita lakukan operasi-operasi dasar database, kita memperbaiki data yang telah terkumpul dan lain-lain. Jadi, fungsi dari table sebenarnya adalah sebagai tempat untuk menyimpan data yang kemudian dapat kita olah/ proses.

FORM
Form digunakan untuk merepresentasikan ke user atau menerima inputan dari user data-data dalam tabel/query dalam bentuk interface grid, tombol dan lain-lain. Form dalam Access dapat dimasukkan ke dalam form lain sebagai control sub form, biasanya jika kita bekerja dalam transaksi master detail.

QUERY
Query berfungsi untuk menyaring dan menampilkan data dari berbagai kriteria dan urutan yang kita kehendaki. . Selain itu query juga dapat digunakan untuk menampilkan data dari dua tabel atau lebih dengan syarat antar tabel itu ada field yang berhubungan.

REPORT
Report merupakan fasilitas dalam Microsoft Access yang berfungsi untuk mencetak data dalam bentuk laporan. Dengan report, kita menjadi lebih leluasa dalam membuat laporan. Data yang digunakan untuk membuat laporan, dapat berasal dari tabel maupun query.
Cara yang mudah untuk membuat report adalah dengan Create report by using.


Rujukan: 



KEGUNAAN

Table 
Table digunakan bagi menyimpan maklumat atau data bagi sesebuah sistem pangkalan data. Seseorang pengguna boleh memapar, meminda ataupun memasukkan data menerusi penggunaan table.

Query
Query membolehkan pengguna mempersembahkan sesuatu maklumat dalam bentu yang lebih bermakna. Ia akan mencapai rekod-rekod tertentu berdasarkan keperluan untuk dipersembahkan. Ia boleh digunakan bagi menggabungkan lebih dari satu table bagi membentuk satu perhubungan yang diperlukan.

Form
Form atau borong merujuk kepada tetingkap yang digunakan bagi memapar serta memasukkan sesuatu data ked ala sebuah atau lebih table. Penggunaan form menjadikan operasi ini lebih mudah dan mesra pengguna.

Report
Report merujuk kepada maklumat dari table atau query yang disusun dalam format tertentu khususnya bagi tujuan cetakan. Ia juga boleh dimasukkan elemen seperti ungkapan aritmetik, jumlah rekod, label, carta dan sebagainya.

Rujukan :


KESIMPULAN

Program Microsoft Access banyak diaplikasikan dan digunakan oleh pengguna komputer di bidang perniagaan dan pejabat. Microsoft Access merupakan software komersial dengan harga lesen $ 140 USD (atau $ 500 USD untuk pakej Microsoft Office Professional 2010). Microsoft Access boleh dijalankan di sistem operasi Windows XP SP3, Windows Vista, Windows 7. Untuk memasang versi terbaru program ini, komputer Windows anda harus mempunyai spesifikasi minimum menggunakan pemproses 500 megahertz MHz, memori (RAM) 256 MB, resolusi monitor 1024x768 piksel, dan harddisk dengan kapasiti kosong sekurang-kurangnya 1.5 GB.







·       
·  
·        

 

No comments:

Post a Comment