1.Definisi Pangkalan Data
1.1 Definisi
-Pangkalan Data ialah sekumpulan data atau maklumat mengenai sesuatu topik atau
tujuan tertentu yang mempunyai hubungan logik di antara satu sama lain.
-Ia disimpan sebagai satu sistem simpanan data yang tersusun dalam bentuk
elektronik bagi memudahkan proses capaian oleh satu atau lebih aturcara
penggunaan.
-Cth : sistem rekod pelajar-menyimpan maklumat peribadi sepertinama, ic dll.
(sumber: http://icenkkmg.blogspot.com/2012/05/apakah-itu-sistem-pangkalan-data html)
1.2 Definisi
Merupakan sistem perisian yang membolehkan pengguna mentakrif, mencipta, mengemaskini, mengurus, mencipta dan menyelenggara pangkalan data.
SPPD turut mengawal capaian terhadap data dalam pangkalan data.
( sumber : : http://ms.wikipedia.org/wiki/Pangkalan_data)
2.1 Fungsi dan Kelebihan Pangkalan Data
- Kawalan terhadap data lewah kerana kebanyakan data disimpan di satu lokasi
- Keselarasan data yang lebih tinggi apabila kawalan terhadap data lewah dilaksanakan
- lebih maklumat dapat dijana daripada jumlah data yang sama
- perkongsian data di antara individu atau jabatan tinggi kerana data yang dipunyai oleh organisasi bukan individu atau jabatan tertentu
- keselamatan yang lebih baik seperti penggunaan kata laluan atau penyulitan
- penambahan kawalan serempak
- khidmat baikpulih dan sokongan yang lebih baik
(Sumber: :http://notapangkalandata.blogspot.com/)
2. 2 Contoh Pangkalan Data
2.2.1 SAPS ( Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah)
Kegunaan :
Guru - mengisi markah peperiksaan dan memantau pelajar
Pentadbir Sekolah - memantau prestasi pelajar mengikut kelas atau tingkatan
Pihak PPD ,JPN dan KPM - memantau prestasi sekolah ikut daerah atau negeri atau negara
Pihak Pelajar dan Ibubapa - melihat prestasi akademik
2.2.2 Sistem Pinjaman buku
Sistem ini bertujuan untuk merekodkan senarai buku, jilid, dan bahan yang terdapat dalam sesebuah perpustakaan dengan lebih tepat dan efisyen. Sistem ini turut membolehkan pengesanan buku hilang, pembayaran denda, keahlian, penjanaan rekod transaksi dilakukan dengan lebih cepat..
3. Fungsi Objek Pangkalan Data Dalam MS Access:
a.
- Jadual(Table
b. -Borang
(Form)
c. -Pertanyaan(Query)
d.
- Laporan (Report)
- Laporan (Report)
:
a.
3 3.3.1 Jadual (Table)
3 3.3.1 Jadual (Table)
Koleksi data yang tersusun, dikenal pasti dan disimpan sebagai baris dan lajur
Kegunaan untuk
menyimpan data dalam pangkalan data.
3.3.2 Borang
(Form)
Antara muka pengguna untuk menggunakan maklumat dari pangkalan data
Kegunaan membolehkan
pengguna memasukkan dan mengubahsuai data yang dibina dalam format tertentu dan
tersusun dan terhasil dari Jadual atau Pertanyaan.
:
c.
P
3.3.3 Pertanyaan (Query)
P
3.3.3 Pertanyaan (Query)
Pertanyaan ialah satu gambaran rekod kita kehendaki dari pangkalan data, berdasarkan kriteria tertentu.
Antara kegunaannya ialah
Mencari maklumat tertentu dalam lebih daripada satu jadual.
Boleh memilih medan-medan tertentu yang dikehendaki.
Boleh menapis maklumat tertentu yang dikehendaki
mengikut syarat-syarat yang dikehendaki
Query juga sebagai sumber untuk menyediakan borang dan
laporan
:
3.3.4 Laporan (Report)
Laporan adalah
maklumat yang dikeluarkan atau dipaparkan daripada pangkalan data. Ia terhasil
daripada Jadual atau Pertanyaan untuk tujuan dilihat atau dicetak.
4. TUTORIAL
Digunakan untuk membuat pangkalan data pelajar.
Langkah 2 :
Lengkapkan jadual (table) yang perlu beserta item-item yang dikehendaki
Langkah 3 :
Langkah 4 :
4. TUTORIAL
Digunakan untuk membuat pangkalan data pelajar.
L
Langkah 1 :
Langkah 1 :
clik Microsoft Acces 2007 - BLANK DATABASE seperti mana di bawah
Langkah 2 :
Lengkapkan jadual (table) yang perlu beserta item-item yang dikehendaki
Langkah 3 :
B
Bagi menulis item utama di dalam table gunakan data sheet "TEXT" sahaja. Tetapi untuk Gaji atau yang berkaitan dengan jumlah wang mesti gunakan data sheet "CURRENCY".- Selepas siap isikan item utama dalam table save dan isikan nama table contohnya ; PERIBADI- Untuk buat table baru klik CREATE dan Klik pada TABLE• RELATIONSHIPS-Di database juga ada penggunaan relationships cara-caranya:- Klik DATA TOOLS dan klik RELATIONSHIPS- kemudian akan terpapar nama-nama table yang telah disiapkan, klik nama table - add dan buat seterusnya pada table yang lain
Bagi menulis item utama di dalam table gunakan data sheet "TEXT" sahaja. Tetapi untuk Gaji atau yang berkaitan dengan jumlah wang mesti gunakan data sheet "CURRENCY".- Selepas siap isikan item utama dalam table save dan isikan nama table contohnya ; PERIBADI- Untuk buat table baru klik CREATE dan Klik pada TABLE• RELATIONSHIPS-Di database juga ada penggunaan relationships cara-caranya:- Klik DATA TOOLS dan klik RELATIONSHIPS- kemudian akan terpapar nama-nama table yang telah disiapkan, klik nama table - add dan buat seterusnya pada table yang lain
Langkah 4 :
B Bagi membuat relationship klik ID dan bawa atau tarik ke ID pada kotak
sebelahnya dan lepaskan mouse dan klik create. Seperti contoh gambar di bawah
in
i.
i.
Borang (Form)
- Cara nak buat borang pula adalah;1. Klik CREATE2. klik MORE FORM3. klik FORM WIZARD4. kemudian akan terpapar gambar seperti di bawah dan ambil item pada Available fields dan klik pada anak panak ke kanan untuk masukkan data ke kotak Selected fields.
Langkah 5 :
Kemudian klik NEXT pilih layout kemudian NEXT, pilih STYLE kemudian NEXT tulis title contoh (Borang)
Langkah 6 :
Kemudian isi borang dengan maklumat yang ingin anda is
i
i
Query (Pertanyaan)
1. Klik CREATE dan pilih QUERY WIZARD
2. Pilih pilihan atau jenis Query yang disukai kemudian klik OK.
3. Contoh; subjek "subjek sains"
4. Table peribadi masukkan kekotak sebelahnya item seperti ID,NAMA,IC, dan ALAMAT
1. Klik CREATE dan pilih QUERY WIZARD
2. Pilih pilihan atau jenis Query yang disukai kemudian klik OK.
3. Contoh; subjek "subjek sains"
4. Table peribadi masukkan kekotak sebelahnya item seperti ID,NAMA,IC, dan ALAMAT
ada table kokurikulum pilih dan masukkan subjek sains sahaja kerana bahagian pengenalan diri telah dimasukkan dari table peribadi.Kemudian klik next dan klik Finish kemudian akan keluar kotak seperti gambar di bawah
:
- gambar seperti di atas akan keluar kemudian save dan close. Kemudian Klik pada HOME dan klik VIEW dan akan dipaparkan dengan gamba
Report
1. Klik pada CREATE pilih REPORT WIZARD
2. Pilih komponen yang diingini untuk membuat report (Sumber http://cikgufairus.blogspot.com/2009/04/asas-penggunaan-microsoft-office-access.html)
KESIMPULAN
Microsoft Access adalah aplikasi pangkalan data
paling popular untuk Windows. Ianya merupakan pangkalan data sistem pengurusan dari
Microsoft yang menggabungkan hubungan Microsoft Jet Database Engine dengan
antara muka pengguna grafik dan alat perisian pembangunan. Aplikasi ini
membolehkan pengguna untuk mewujudkan pangkalan data alat yang menyimpan
maklumat dalam struktur yang kemas dan tersusun. Maklumat yang disimpan dalam
pangkalan data Access boleh dilayari, dicari, dan diakses dari program-program
lain, termasuk perkhidmatan web.Dengan menggunakan microsoft access ini,ia
memudahkan kerja - kerja seperti menyimpan data,mengemaskini data,menghasilkan
laporan dan mencari data dengan kadar yang segera dapat dilakukan.
No comments:
Post a Comment